Monday, 26 October 2015

MENGURUS AKTIVITI KERJA ( PRA-DIPLOMA TAHUN 2 ) - KEPERLUAN LATIHAN PERSONAL

SEMESTER PENDEK =
SEMESTER 4
TAJUK MODUL =
MENGURUS AKTIVITI KERJA
KEUPAYAAN =
SET AND REVISE OWN OBJECTIVITIES AND GOALS
OBJEKTIF MODUL =
AT THE END OF THIS MODULE, TRAINEES WILL BE ABLE TO SET AND REVISE OWN OBJECTIVES AND GOALS.
NO. KOD =
CES 401
TOPIK =
KEPERLUAN LATIHAN PERSONAL

1.     PENGENALAN

o   Mengenalpasti keperluan latihan merupakan batu locatan dalam system pengurusan latihan yang sesuai dimana seluruh arahan latihan yang diprogramkan dibina.
o   Falsafah latihan adalah prestasi industri yang merujuk kepada tahap dedikasi yang ditunjukkan oleh setiap personal dalam sesebuah organisasi.
o   Ia bertujuan untuk meningkatkan keberkesanan individu supaya mereka boleh menyumbang kepada daya saing organisasi.
o   Latihan adalah proses yang berterusan. Sekurang kurangnya, latihan perlu disediakan:
Ø  Apabila seseorang menyertai organisasi
Ø  Apabila seseorang menganggap tanggungjawab baru
Ø  Apabila prestasi kerja seseorang memerlukan penambahbaikan
Ø  Apabila keadaan baru memerlukan perubahan dalam produk, teknologi, dasar, amalan atau prosedur.
o   Oleh itu, program latihan yang dibangunkan mengambil kira banyak faktor seperti:
Ø  Keperluan pekerja untuk mempelajari kemahiran dan maklumat khusus
Ø  Dasar dasar yang menentukan bagaimana matlamat organisasi akan tercapai
Ø  Kehendak dan keperluan pelanggan yang menggunakan produk meningkatkan produktiviti baru

2.    JENIS JENIS LATIHAN
2.1          Latihan dalaman
·         Latihan dalaman yang dijalankan adalah berbeza bagi pekerja pekerja baru, pengurus kumpulan latihan dan eksekutif untuk meningkatkan prestasi kerja mereka atau persediaan bagi mereka untuk kenaikan pangkat.
2.2         Latihan formal
·         Latihan formal merupakan salah satu daripada aktiviti aktiviti yang telah dibentuk dalam pelan latihan sesebuah organisasi.
2.3         Latihan tidak formal
·         Latihan tidak formal merujuk kepada latihan yang dijalankan oleh setiap penyelia individu yang dianggap wajar dan perlu.
2.4         Latihan awal
·         Latihan awal merujuk kepada latihan yang dijalankan oleh setiap penyelia individu yang dianggap wajar perlu. Sebagai contoh, pengenalan dilakukan oleh penyelia individu kerana mereka melihat terdapat keperluan untuk perkara tersebut.
2.5         Latihan Orientasi
·         Latihan orientasi adalah proses memberi sesorang pekerja baru gambaran tentang organisasi itu.
·         Ia mungkin mengandungi maklumat tentang sejarah organisasi, pengasas dan pengganti mereka, kehadiran para pengarah eksekutif dan kawasan kawasan utama mereka dipertanggungjawabkan dan carta organisasi.
2.6         Latihan semula
·         Jika seseorangmembuat banyak kesilapan di tempat kerja atau tidak tahu rutin tugasan yang diberikan, latihan semula mungki diperlukan.
·         Latihan semula adalah lebih sukar untuk disempurnakan berbanding latihan awal.

2.7         Latihan kenaikan pangkat
·         Apabila pekerja bersedia utnuk maju dari satu tugasan kepada tugasan lain, dia mungkin perlu mendapatkan kemahiran atau pengetahuan untuk melaksanakan tugas baru.
·         Arahan khas diberikan dalam latihan kenaikan pangkat bergantung kepada bidang tugas yang bakal dipertanggungjawabkan ke atsa kerja tersebut.
2.8         Latihan berterusan
·         Latihan berterusan melampaui latihan awal dalam memberikan pekerja maklumat yang wajar dan perlu.

3.    MENUBUHKAN PROGRAM LATIHAN FORMAL
o   Keputusan latihan adalah sukar untuk diukur. Salah satu sebabnya ialah jurulatih sering gagal untuk menetapkan matlamat tertentu.
3.1          Penggunaan analisis pekerjaan
·         Latihan pertama dalam pendekatan system untuk latihan adalah untuk menentukan jenis latihan diperlukan untuk kerja tertentu.
3.2         Penggunaan objektif tingkahlaku
·         Kaedah pendekatan system menentukan jenis tugas tugas yang perlu dipelajari bagi menentukan tingkah laku yang akan berlaku. Untuk melakukan ini jurulatih mesti memastikan bahawa setiap matlamat latihan boleh diukur, tingkahlaku yang dijalankan dinyatakan.
4.    KEPERLUAN LATIHAN

o   Organisasi biasanya menggunakan jumlah kakitangan pengurusan yang mencukupi dan kakitangan bukan pengurusan dengan kecekapan yang diperlukan untuk menjalankan tugas yang diberikan yang membawa kepada pencapaian objektif organisasi.
o   Prestasi kerja yang berkesan memerlukan standard kecekapan pada pekerja yang terdiri daripada bidang bidang penting seperti pengetahuan kemahiran dan sikap yang berkaitan dengan kerja
4.2 Penilaian keperluan latihan
·         Hampir semua buku dalam latihan mencadangkan format penilaian keperluan latihan sebagai pra-syarat untuk latihan yang diprogramkan.
4.3 Pendekatan untuk mengenalpasti keperluan latihan
·         Terdapat dua pendekatan untuk mengenal pasti keperluan latihan yang tepat bagi setiap kakitangan yang berbeza terutamanya kakitangan pengrusan-analisis peranan dan analisis kerja.
·         Peranan boleh ditakrifkan sebagai satu set pelbagai tingkah laku yang diharapkan daripada orang yang menduduki kedudukan kepimpinan dalam sebuah organisasi.
4.4 Latihan luaran
·         Apabila menggunakan latihan luaran, latihan disampaikan oleh sebuah organisasi latihan luar yang berdaftar dan selalunya dalam bentuk classroom based dipremis organisasi latihan
·         Latihan luaran merangkumi:
Ø  Program terbuka dimana satu atau lebih daripada kakitangan menghadiri latihan yang telah diiklankan
Ø  Program tertutup dimana anda latihan komisen akan dihantar khusus untuk kakitangan anda
4.5 Latihan dalaman
·         Latihan dalaman diadakan di premis organisasi itu sendiri dan biasanya diberikan oleh kakitangan penyedia latihan.
·         Terdapat 3 pilihan umum yang diiktirafkan untuk latihan dalaman
Ø  Latihan dalaman pilihan 1
ü  Ia melibatkan sebuah organisasi latihan berdaftar menyampaikan kursus khas sesuai dengan keperluan latihan khusus sebuah organisasi.
Ø  Latihan dalaman pilihan 2
ü  Ia melibatkan dan dikendalikan oleh kakitangan dalam organisasi itu sendiri
Ø  Latihan dalaman piihan 3
ü  Ia melibatkan kakitangan organisasi melaksanakan hamper keseluruhan latihan dan penilaian di organisasi tersebut
4.6 Pelan latihan
o   Memahami tentang bekerja dalam satu organisasi dan berbincang dengan kakitangan pengurusan dapat membantu jurulatih dalam memahammi peluang, kelemahan dan ancaman dalam suatu organisasi.
4.7 Status Latihan
o   Analisis organisasi membantu jurulatih menganalisa pelbagai keperluan latihan dan memutuskan status latihan sama ada mereka diganti, tidak mencukupi atau ia adalah sebahagian keperluan latihan.
4.8 Perbelanjaan latihan
o   Jumlah keperluan latihan organisasi membantu dalam menentukan keutamaan keperluan latihan dan fasa fasa dimana ia sepatutnya dipenuhi.

<3 Good Luck For What Ever You Did
J May Allah Bless Us J






No comments:

Post a Comment