SEMESTER PENDEK =
SEMESTER 4
TAJUK MODUL =
MENGURUS AKTIVITI KERJA
KEUPAYAAN =
ORGANIZE AND MAINTAIN OWN WORKPLACE
OBJEKTIF MODUL =
AT THE END OF THIS MODULE, TRAINEES WILL BE ABLE TO ORGANIZE AND MAINTAIN OWN WORKPLACE
NO. KOD =
CES 401
TOPIK =
MENYUSUN DAN MENGEKALKAN TEMPAT KERJA SENDIRI
1. PENTAKSIRAN ERGONOMIK
ü Membawa kepada aduan rangka atot dari belakang “klasik” dan sakit leher
ü Adalah akta (OSHA) keperluan akta keselamatan dan kesihatan pekerjaan yang semua kerja adalah “risiko” yang bernilai dan penyelesaian ergonomic yang betul disediakan kepada individu
ü Memperbaiki susun atur meja/kerusi tinggi kedudukan skrin computer,papan kunci dan tetikus akan diberikan kepada individu melalui satu laporan ringkas
ü Peningkatan produktiviti, ketidakhadiran kurang, pengurangan aduan rangka otot dan majikan yang lebih baik kepada hubungan pekerjaan
Ø Senarai ergonomic-tempat kerja keperluan fizikal
ü Adakah ruang kerja yang mencukupi?
ü Adakah kedudukan peralatan, kawalan dan bangku kerja membolehkan postur yang memuaskan dan kawalan yang betul dengan tangan dan kaki?
ü Adakah peruntukan bagi pekerjaan untuk duduk yang mencukupi berhubung dengan tugas?
ü Adakah pekerja perlu berdiri untuk semua atau kebanyakkan masa alternative, mesti dia tetap duduk untuk semua masa?
ü Adakah ketinggian meja kerja memuaskan berhubung dengan kedudukan dan jarak penglihatan, jika kedudukan tidak memuaskan adakah ia disebabkan oleh pembinaan mesin, bangku kerja, kawalan, atau instrument mudah ahli?
ü Adakah permukaan bangkukerja yang memuaskan berkenaan dengan kekerasaan, kelancaran, warna, dan cerun?
ü Sejauh mana kaki kawalan diperlukan?
ü Adakah pedal memuaskan berkenaan dengan kedudukan dan saiz, dan eluan khas dibuat jika dapat lebih daripada dua untuk postur atau apa-apa yang digunakan untuk jangka masa yang penting untuk berdiri postur?
ü Adakah bersandar kaki dan / atau menyokong untuk lengan, tangan, belakang yang boleh didapati jika diperlukan, jangan mana-mana menyekat operasi yang selamat dan berkesan tugas?
ü Adakh ciri-ciri kwalan tangan serasi degan kuasa-kuasa yang diperlukan untuk mengendalikan mereka dan kuasa-kuasa yang boleh diterima
2. ORGANISASI KERJA-SENARAI SEMAK
ü Adakah kerja yang bertubuhkan pada perubatan, jika jadi apa system digunakan? Jika berputar, apakah beban psikologi dan fisilogi tambahan yang dikenakan ke atas pekerja? Adakah terdapat apa-apa implikasi social?
ü Apakah waktu sebenar kerja? Adakah terdapat mana-mana adat dan amalan yang perlu penelitian rapat?
ü Apakah lebih masa purata? Adakah pendapat lebih masa dibina ke dalam kerja? Sekiranya ini diiktiraf?
ü Adakah makan formal dan kadar minuman disediakan yang meraka dianjurkan denga berkesan?
ü Adakah tugas yang serba? Adakah pacing yang perlu dan / atau berkesan?
3. BEBAN ALAM-SENARAI SEMAK
ü Adakah mana-mana undang-undang yang membuat keadaan terttekan?
ü Adakah anda tahu suhu udara, kelembapan, sinaran dan pergerakan udara?
ü Akah pekerja terdedah kepada perubahan persekitaran yang pesat semasa atau anjakan tunggal dia?
ü Apakah tahap bunyi mengganggu prestasi apa risiko ada kehilangan pendengaran?
ü Jika paras bunyi yang tinggi, bagaimanakah langkah-langkah pencegahan yang perlu diambil mendengar kerugian pekerja ditanyangkan pada pengambilan?
ü Setakat yang perlu alat-alat perlindungan diri yang akan disediakan adalah pekerja dilindungi dari cuaca yang buruk serta daripada bahan-bahan berbahaya?
4. SENARAI SEMAK PENYELENGARAAN
4.1 : Enjin Bot
ü Bersihkan /perubahan enjin penapis udara
ü Perubahan enjin dan tranmisi minyak dan penapis
ü Prubahan palam pencucuh enjin
ü Memeriksa enjin pendesak air penyejuk dan pam
ü Semak/ menukar enjin dan badan zink
ü Semak galas pedang pendek aci kipas
ü Semak aci dab kemudi pemandat kotak / bungkusan
ü Semak hos air enjin dan penganpit
ü Perunahan sangkut/ outdrive pelincir gear
ü Ujian / cek radio
ü Ujian / check gear elektronik
ü Semak tahap air bateri dan caj
ü Bersihkan dan memlihara terminal bateri
4.2 : Kawalan
ü Memeriksa gear stereng pelincir
ü Periksa paras cecair hidrualik dan tekanan
ü Semak dan pelincir throttle enjin dan kabel peralihan
ü Semak galas kemudi / kenderaan kelenjar pembungkusan
5. PEMBELAJARAN PENGAMALAN
ü Menonton dan mendengar kepada orang lain
ü Melakukan perkara-perkara diatas kita sendiri
ü Penyertaan aktif kami dalam acara ini dan renungan kita kepada apa yang kita tercapai
ü Memerhati
ü Pemikiran
ü Perasaan
ü Melakukan
6. PERALATAN KESEDARAN
ü Kerosakkan
ü Komponen yang rosak atau hilang termasuk pengawal keselamatan
ü Bunyi luar biasa/ getaran / bau
ü Kerosakkan kepada pekerjaan
6.1 : peralatan yang rosak yang dikenali pasti
ü Perhatian pemilik supaya ia segera boleh dikeluarkan dari perkhimatan
ü Penilaian lanjut syarat-syarat yang mungkin berulang dan memerlukan langkah-langkah pencegahan untuk mengekalkan hayat perkhimatan peralatan
7. STANDARD DAN PANDUAN MENGURUS
ü Kesedaran pelbagai peralatan perlindungan peribadi (ppe) termasuk :
Ø Kasut
Ø Ketua perlindungan sarung tangan
Ø Pakaian perlindungan
Ø Alat pernafasan
Ø Topeng muka
Ø Perlindungan pendengaran
Ø Perlindungan mata
ü Kesedaran tentang kepentingan amalan kerja yang selamat termasuk :
Ø Berikutan SOP dan spesifikasi pengilang sebelum, semasa dan selepas digunakan
Ø Pengurusan risiko
Ø Pengendalian manual yang betul
Ø Penggunaan PPE yang betul
Ø Servis biasa dan penyelenggaraan peralatan dan kelengkapan
Ø Pemilihan alat yang sesuai untuk digunakan
Ø Bekerja dengan elektrik dengan cara yang selamat
Ø Melampir pengawal keselamatan yang sesuai di mana perlu
Ø <3 Good Luck For What Ever You Did
Ø J May Allah Bless Us J
No comments:
Post a Comment