Tuesday 27 October 2015

MENGURUS AKTIVITI KERJA ( PRA-DIPLOMA TAHUN 2 ) MENYUSUN DAN MENGEKALKAN TEMPAT KERJA SENDIRI

SEMESTER PENDEK =
SEMESTER 4
TAJUK MODUL =
MENGURUS AKTIVITI KERJA
KEUPAYAAN =
ORGANIZE AND MAINTAIN OWN WORKPLACE
OBJEKTIF MODUL =
AT THE END OF THIS MODULE, TRAINEES WILL BE ABLE TO ORGANIZE AND MAINTAIN OWN WORKPLACE
NO. KOD =
CES 401
TOPIK =
MENYUSUN DAN MENGEKALKAN TEMPAT KERJA SENDIRI

1.  PENTAKSIRAN ERGONOMIK

ü  Membawa kepada aduan rangka atot dari belakang “klasik” dan sakit leher
ü  Adalah akta (OSHA) keperluan akta keselamatan dan kesihatan pekerjaan yang semua kerja adalah “risiko” yang bernilai dan penyelesaian ergonomic yang betul disediakan kepada individu
ü  Memperbaiki susun atur meja/kerusi tinggi kedudukan skrin computer,papan kunci dan tetikus akan diberikan kepada individu melalui satu laporan ringkas
ü  Peningkatan produktiviti, ketidakhadiran kurang, pengurangan aduan rangka otot dan majikan yang lebih baik kepada hubungan pekerjaan
Ø  Senarai ergonomic-tempat kerja keperluan fizikal
ü  Adakah ruang kerja yang mencukupi?
ü  Adakah kedudukan peralatan, kawalan dan bangku kerja membolehkan postur yang memuaskan dan kawalan yang betul dengan tangan dan kaki?
ü  Adakah peruntukan bagi pekerjaan untuk duduk yang mencukupi berhubung dengan tugas?
ü  Adakah pekerja perlu berdiri untuk semua atau kebanyakkan masa alternative, mesti dia tetap duduk untuk semua masa?
ü  Adakah ketinggian meja kerja memuaskan berhubung dengan kedudukan dan jarak penglihatan, jika kedudukan tidak memuaskan adakah ia disebabkan oleh pembinaan mesin, bangku kerja, kawalan, atau instrument mudah ahli?
ü  Adakah permukaan bangkukerja yang memuaskan berkenaan dengan kekerasaan, kelancaran, warna, dan cerun?
ü  Sejauh mana kaki kawalan diperlukan?
ü  Adakah pedal memuaskan berkenaan dengan kedudukan dan saiz, dan eluan khas dibuat jika dapat lebih daripada dua untuk postur atau apa-apa yang digunakan untuk jangka masa yang penting untuk berdiri postur?
ü  Adakah bersandar kaki dan / atau menyokong untuk lengan, tangan, belakang yang boleh didapati jika diperlukan, jangan mana-mana menyekat operasi yang selamat dan berkesan tugas?
ü  Adakh ciri-ciri kwalan tangan serasi degan kuasa-kuasa yang diperlukan untuk mengendalikan mereka dan kuasa-kuasa yang boleh diterima

2.  ORGANISASI KERJA-SENARAI SEMAK
ü  Adakah kerja yang bertubuhkan pada perubatan, jika jadi apa system digunakan? Jika berputar, apakah beban psikologi dan fisilogi tambahan yang dikenakan ke atas pekerja? Adakah terdapat apa-apa implikasi social?
ü  Apakah waktu sebenar kerja? Adakah terdapat mana-mana adat dan amalan yang perlu penelitian rapat?
ü  Apakah lebih masa purata? Adakah pendapat lebih masa dibina ke dalam kerja? Sekiranya ini diiktiraf?
ü  Adakah makan formal dan kadar minuman disediakan yang meraka dianjurkan denga berkesan?
ü  Adakah tugas yang serba? Adakah pacing yang perlu dan / atau berkesan?
  
3.  BEBAN ALAM-SENARAI SEMAK
ü  Adakah mana-mana undang-undang yang membuat keadaan terttekan?
ü  Adakah anda tahu suhu udara, kelembapan, sinaran dan pergerakan udara?
ü  Akah pekerja terdedah kepada perubahan persekitaran yang pesat semasa atau anjakan tunggal dia?
ü  Apakah tahap bunyi mengganggu prestasi apa risiko ada kehilangan pendengaran?
ü  Jika paras bunyi yang tinggi, bagaimanakah langkah-langkah pencegahan yang perlu diambil mendengar kerugian pekerja ditanyangkan pada pengambilan?
ü  Setakat yang perlu alat-alat perlindungan diri yang akan disediakan adalah pekerja dilindungi dari cuaca yang buruk serta daripada bahan-bahan berbahaya?

4.  SENARAI SEMAK PENYELENGARAAN
4.1      : Enjin Bot
ü  Bersihkan /perubahan enjin penapis udara
ü  Perubahan enjin dan tranmisi minyak dan penapis
ü  Prubahan palam pencucuh enjin
ü  Memeriksa enjin pendesak air penyejuk dan pam
ü  Semak/ menukar enjin dan badan zink
ü  Semak galas pedang pendek aci kipas
ü  Semak aci dab kemudi pemandat kotak / bungkusan
ü  Semak hos air enjin dan penganpit
ü  Perunahan sangkut/ outdrive pelincir gear
ü  Ujian / cek radio
ü  Ujian / check gear elektronik
ü  Semak tahap air bateri dan caj
ü  Bersihkan dan memlihara terminal bateri 
4.2      : Kawalan
ü  Memeriksa gear stereng pelincir
ü  Periksa paras cecair hidrualik dan tekanan
ü  Semak dan pelincir throttle enjin dan kabel peralihan
ü  Semak galas kemudi / kenderaan kelenjar pembungkusan

5.  PEMBELAJARAN PENGAMALAN
ü  Menonton dan mendengar kepada orang lain
ü  Melakukan perkara-perkara diatas kita sendiri
ü  Penyertaan aktif kami dalam acara ini dan renungan kita kepada apa yang kita tercapai
ü  Memerhati
ü  Pemikiran
ü  Perasaan
ü  Melakukan

6.  PERALATAN KESEDARAN
ü  Kerosakkan
ü  Komponen yang rosak atau hilang termasuk pengawal keselamatan
ü  Bunyi luar biasa/ getaran / bau
ü  Kerosakkan kepada pekerjaan

6.1      : peralatan yang rosak yang dikenali pasti
ü  Perhatian pemilik supaya ia segera boleh dikeluarkan dari perkhimatan
ü  Penilaian lanjut syarat-syarat yang mungkin berulang dan memerlukan langkah-langkah pencegahan untuk mengekalkan hayat perkhimatan peralatan

7.  STANDARD DAN PANDUAN MENGURUS

ü  Kesedaran pelbagai peralatan perlindungan peribadi (ppe) termasuk :
Ø  Kasut
Ø  Ketua perlindungan sarung tangan
Ø  Pakaian perlindungan
Ø  Alat pernafasan
Ø  Topeng muka
Ø  Perlindungan pendengaran
Ø  Perlindungan mata

ü  Kesedaran tentang kepentingan amalan kerja yang selamat termasuk :

Ø  Berikutan SOP dan spesifikasi pengilang sebelum, semasa dan selepas  digunakan
Ø  Pengurusan risiko
Ø  Pengendalian manual yang betul
Ø  Penggunaan PPE yang betul
Ø  Servis biasa dan penyelenggaraan peralatan dan kelengkapan
Ø  Pemilihan alat yang sesuai untuk digunakan
Ø  Bekerja dengan elektrik dengan cara yang selamat
Ø  Melampir pengawal keselamatan yang sesuai di mana perlu

Ø <3 Good Luck For What Ever You Did
Ø J May Allah Bless Us J


No comments:

Post a Comment