Tuesday 3 March 2015

RUNTIME ERROR -bahan yang perlu dicari .

RUNTIME ERROR
Description: http://www.computerhope.com/issues/pictures/runtime-error.jpg
Sistem runtime, juga dikenali sebagai sistem jangka masa atau hanya runtime, mempamerkan tingkah laku yang membina sebuah bahasa komputer. Setiap bahasa pengaturcaraan mempunyai beberapa bentuk sistem runtime (seperti yang diterangkan lebih lanjut di bawah), sama ada bahasa adalah bahasa yang disusun, bahasa ditafsirkan, bahasa domain khusus terbenam, atau dipergunakan melalui API seperti pthreads. Selain daripada tingkah laku yang membina bahasa, sistem runtime juga boleh melaksanakan perkhidmatan sokongan seperti semakan jenis, debugging, atau generasi kod dan pengoptimuman.

Sistem runtime juga pintu masuk di mana satu program berjalan berinteraksi dengan persekitaran masa jalanan, yang mengandungi nilai-nilai negara yang boleh diakses semasa pelaksanaan program, dan juga entiti aktif yang boleh berhubung semasa pelaksanaan program. Sebagai contoh, pembolehubah persekitaran adalah ciri-ciri sistem operasi banyak, dan merupakan sebahagian daripada persekitaran runtime; program berjalan boleh mengaksesnya melalui sistem runtime. Begitu juga, peranti perkakasan seperti pemacu DVD adalah entiti yang aktif program yang boleh berinteraksi dengan melalui sistem runtime.
GAMBARAN KESELURUHAN
Sebagai contoh mudah yang runtime asas, sistem runtime bahasa C adalah satu set arahan tertentu dimasukkan ke dalam imej boleh laku oleh pengkompil. Antara lain, arahan ini menguruskan timbunan pemproses, mewujudkan ruang bagi pembolehubah tempatan, dan parameter salinan fungsi-panggilan ke bahagian tepi. Terdapat sering tidak mempunyai kriteria yang jelas untuk menentukan mana bahasa tingkah laku dianggap dalam sistem runtime berbanding yang tingkah laku adalah "disusun". Dalam kes ini, alasan bahawa tingkah laku timbunan C adalah sebahagian masa pengeluaran, berbanding dengan sebahagian daripada kata kunci bahasa, adalah bahawa ia adalah sistematik, mengekalkan keadaan tindanan sepanjang pelaksanaan program ini. Kelakuan sistematik melaksanakan model pelaksanaan bahasa, berbanding dengan melaksanakan semantik kata kunci tertentu yang langsung diterjemahkan ke dalam kod yang akan mengira keputusan.

Satu lagi contoh, yang menerangi sifat sistem runtime, adalah kes menggunakan antara muka pengaturcaraan penggunaan (API) untuk berinteraksi dengan sistem runtime. Panggilan untuk API yang kelihatan sama seperti panggilan perpustakaan perisian, bagaimanapun runtime melaksanakan model pelaksanaan yang berbeza dengan bahasa perpustakaan ditulis dari segi. Seseorang yang membaca kod perpustakaan akan dapat memahami tingkah laku perpustakaan dengan hanya mengetahui bahasa perpustakaan itu ditulis dalam. Walau bagaimanapun, orang yang membaca kod API yang menyembah runtime yang tidak akan dapat memahami tingkah laku panggilan API hanya dengan mengetahui bahasa panggilan yang telah ditulis. Pada satu ketika, melalui mekanisme tertentu, model pelaksanaan yang berhenti itu adalah kepunyaan bahasa panggilan yang ditulis dalam dan bertukar kepada menjadi model pelaksanaan yang dilaksanakan oleh sistem runtime. Sebagai contoh, arahan perangkap adalah satu kaedah menukar model pelaksanaan. Perbezaan ini adalah apa yang membezakan bahasa API digunakan, seperti benang POSIX, dari perpustakaan perisian. Kedua-dua panggilan POSIX-benang dan panggilan perpustakaan perisian yang digunakan melalui API, tetapi tingkah laku POSIX-benang tidak boleh difahami dari segi bahasa panggilan. Sebaliknya, panggilan POSIX-benang membawa ke dalam bermain model pelaksanaan di luar, yang dilaksanakan oleh runtime POSIX-benang (runtime ini sering kernel OS).

Sesetengah bahasa disusun atau ditafsirkan menyediakan antara muka yang membolehkan kod permohonan untuk berinteraksi secara langsung dengan sistem masa pengeluaran. Satu contoh ialah kelas Thread dalam bahasa Jawa. Biasanya aspek teras tingkah laku bahasa seperti penjadualan tugas dan pengurusan sumber tidak boleh diakses dalam fesyen ini.

Tingkah laku tahap yang lebih tinggi yang dilaksanakan oleh sistem jangka masa mungkin termasuk tugas seperti melukis teks pada skrin atau membuat sambungan Internet. Ia sering kes bahawa sistem operasi menyediakan jenis-jenis tingkah laku juga, dan jika ada, masa pengeluaran dilaksanakan sebagai lapisan abstraksi, yang menterjemahkan doa masa pengeluaran ke dalam doa sistem operasi. Ini menyembunyikan kerumitan atau variasi dalam perkhidmatan yang ditawarkan oleh sistem operasi yang berbeza. Ini juga menunjukkan bahawa kernel OS yang boleh dilihat sebagai satu sistem runtime, dan bahawa set panggilan OS yang sembah tingkah laku OS boleh dilihat sebagai satu bahasa API digunakan.

Dalam had, sistem jangka masa boleh menyediakan perkhidmatan seperti mesin P-kod atau mesin maya, yang menyembunyikan set arahan walaupun pemproses ini. Ini adalah pendekatan yang diikuti oleh banyak bahasa ditafsirkan seperti awk, dan beberapa bahasa seperti Java, yang bertujuan untuk dikumpulkan ke dalam beberapa pseudokod mesin-bebas (bytecode). Susunan ini amat memudahkan tugas pelaksanaan bahasa dan penyesuaiannya dengan mesin yang berbeza, dan membolehkan ciri-bahasa canggih seperti pantulan. Ia juga membolehkan program yang sama akan dilaksanakan di mana-mana mesin tanpa recompiling, ciri-ciri yang telah menjadi sangat penting sejak resapan dari World Wide Web. Untuk mempercepatkan pelaksanaan, sesetengah sistem masa jalanan menampilkan tepat pada masa penyusunan kepada kod mesin.

Di sudut yang lain, untuk bahasa himpunan, CPU fizikal itu sendiri boleh dilihat sebagai pelaksanaan sistem runtime untuk bahasa pengaturcaraan. Ini boleh difahami dengan lebih baik dengan mempertimbangkan bahawa ciri bahasa seperti makro dilaksanakan oleh alat penghimpun untuk memanipulasi struktur kod, manakala tingkah laku pelaksanaan masa diarahkan oleh CPU dan memori fizikal sistem. Ini juga membantu dalam menunjukkan fakta bahawa sistem runtime untuk bahasa peringkat tinggi adalah diri mereka dilaksanakan dengan menggunakan beberapa bahasa lain. Juga, ini mewujudkan hierarki sistem runtime, dengan CPU sendirinya- atau sebenarnya kerja dalaman yang seperti saling hubungan dan bertindak microcode- sebagai runtime terendah peringkat.

Satu aspek moden sistem runtime adalah tingkah laku pelaksanaan selari, seperti tingkah laku yang ditunjukkan oleh konstruk mutex dalam pthreads dan seksyen selari konstruk dalam OpenMP. A runtime dengan tingkah laku pelaksanaan selari itu boleh modular mengikut pendekatan proto-runtime.




No comments:

Post a Comment